Wetenschappelijk onderzoek voedingswaarden

Opgesteld door Ruud A. Nieuwenhuis, directeur Stichting Orthomoleculaire Educatie

Recent wordt steeds duidelijker dat we niet alle benodigde voedingsstoffen uit onze voeding halen en dat dit zelfs met een gezond voedingspatroon niet haalbaar is. Suppletie met essentiële microvoedingsstoffen (vitamines, mineralen, aminozuren etc.) is dus pure noodzaak. Zelfs de overheid erkent nu de tekorten in ons voedingspatroon in de nota ‘Gezonde Voeding van begin tot eind’ (2008), waarin ze gezonde gewoontes actief wil gaan stimuleren. Het eetpatroon van de meeste Nederlanders voldoet niet aan de normen volgens de Voedingswijzer. Maar ook als we die norm wél zouden halen, krijgen we nog steeds niet de benodigde hoeveelheid microvoedingsstoffen binnen. Daarbij wordt ook gesteld dat de ADH (Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid) – normering veel hoger moet liggen.

Een zeer interessante link waarin onderzoek en conclusies van het onderzoek worden toegelicht.

Dit zijn de onderzoeksresultaten van 1985 tot 2002 van een doorlopend onderzoek naar de voedingswaarden van groente en fruit.

Ook hier blijkt weer dat onze benodigde voedingsstoffen niet meer alleen uit gezonde voeding, groente, fruit, etc te halen is.

Bron: 1996 Farmaceutisch bedrijf Geigy, Levensmiddelenlaboratorium Karlsruhe/Sanatorium Obertal.
Oorzaken: Uitgeputte grond, luchtvervuiling, te snelle groei, langdurige opslag en transport.

Mineralen en
Vitaminen in
mg per 100 g
Voedingselement 1985 1996 2002 Verschil
1985-1996 en
1985-2002
Broccoli Calcium
Foliumzuur
Magnesium
103
47
26
33
23
22
28
18
11
Min 68 %
– 52 %
– 25 %
Min 73 %
– 62 %
– 55 %
Bonen Calcium
Foliumzuur
Magnesium
Vitamine B6
56
39
26
140
34
34
22
55
22
30
18
32
– 38 %
– 12 %
– 15 %
– 61 %
– 51 %
– 23 %
– 31 %
– 77 %
Aardappels Calcium
Magnesium
14
27
4
18
3
24
– 70 %
– 33 %
– 78 %
– 48 %
Wortels Calcium
Magnesium
37
21
31
9
28
6
– 17 %
– 57 %
– 24 %
– 75 %
Spinazie Calcium
Vitamine C
62
51
19
21
15
18
– 68 %
– 58 %
– 76 %
– 65 %
Appels Vitamine C 5 1 2 – 80 % – 60 %
Bananen Calcium
Foliumzuur
Magnesium
Vitamine B6
8
23
31
330
7
3
27
22
7
5
24
18
– 12 %
– 84 %
– 13 %
– 92 %
– 12 %
– 79 %
– 23 %
– 95 %
Aardbeien Calcium
Vitamine C
21
60
18
13
12
8
– 14 %
– 67 %
– 43 %
– 87 %